zondag 22 januari 2012

Jan en Hubert van Eyck












Samen met mijn vrouw Sylvia sta ik ruim een half uur voor een kunstwerk in de Sint-Braafskathedraal van Gent, dat terecht een mijlpaal in de kunstgeschiedenis wordt genoemd: het drieluik – de aanbidding van het Lam Gods.


Bijna 600 jaar geleden werkten de twee hoogbegaafde broers aan dit Altaarstuk van 12 panelen. Door middel van een ‘museum-telefoon’ krijg ik een gedetailleerde uitleg over elk paneel, en ontdek ik een enorme hoeveelheid prachtige details, die ik zonder handleiding waarschijnlijk niet zo snel zou hebben opgemerkt. Deze kunstenaarsbroers hebben op 1 paneel bijvoorbeeld 32 soorten planten geschilderd. Er zijn eindeloos veel symbolische details verwerkt, waardoor je dit kunstwerk eigenlijk wel dagen zou kunnen bestuderen en toch steeds opnieuw weer geraakt en geïnspireerd zal worden.

Tegelijkertijd wordt mij duidelijk: de rijkdom van de kunst van echte kunstenaars ontdek je meestal pas als iemand je meeneemt op een ontdekkingsreis in de wereld van het kunstwerk zelf.

Een verdere gedachte daarbij: ik heb het nodig om goed stil te staan en me bewust te verwonderen om het wonder van een kunstwerk werkelijk tot me door te laten dringen, opdat het mij diep van binnen stimuleert mijn eigen vakmanschap verder te laten groeien naar het meesterschap.

(Foto – een klein stukje van ‘het Lam’)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten