woensdag 12 juli 2017

5 tips om te ontspannen tijdens vakantie

Heerlijk, de vakantie staat voor de deur. Een ideale tijd om te ontspannen, opnieuw geïnspireerd te raken en je liefdes- en creativiteitstank te laten vullen.
Toch zijn vakanties niet altijd een succes.

Ik heb herinneringen aan vakanties waarin ik uitermate genoten heb en waarbij ik helemaal opgeladen thuis kwam, maar ik herinner me ook reizen waarbij ik naderhand met minstens zoveel frustratie terug kwam als waarmee ik begon.

Vandaar hier enkele kleine tips om er wat moois van te maken.

1.Sluit goed af!

Neem minimaal een dag om je kantoor en huis op te ruimen. Een opruim actie maakt niet alleen je omgeving schoon, het zuivert ook je hoofd en emotie. Dat niet doen betekent dat je onbewust al dat ‘onafgewerkte’ mee op reis neemt.


2. Organiseer je toekomst!

Sinds enkele jaren ben ik er toe overgegaan, voordat ik op reis ga, de eerste week na mijn vakantie al te plannen. Dat geeft een enorme rust in de vakantie zelf. Ik kan letterlijk tot en met de laatste dag genieten, omdat ik niet hoef na te denken over wat er allemaal op mij afkomt als ik terug ben. Soms is het ook goed een dag na je vakantie vrij te houden, zodat je die dag beschikbaar hebt om alle mailverkeer af te werken en je alsnog op de nieuwe werkperiode voor te bereiden.


3. Verhelder je verwachtingen!

Als je met anderen op vakantie gaat is er niets zo irritant dan dat er regelmatig teleurstellingen optreden, omdat de verwachtingen van een of twee of zelfs meerderen niet vervuld worden. Bespreek dus van te voren wie wat verwacht, en wat ieder nodig heeft op een dag. Ik zelf kan me het beste ontspannen als ik een keer per dag kan sporten en een keer per dag kan schrijven. Dat hoeft helemaal niet excessief te zijn, maar met een uurtje sporten en een uurtje schrijven ben ik al een gelukkig mens.


4. Slaap!

Ieder mens heeft ca 7/8 uur slaap nodig. Vakantie is dus de ideale tijd om dat met grote regelmaat lekker te doen. Organiseer een donkere ruimte, frisse lucht en een goed bed. En vooral: gun je zelf en de anderen een heerlijke slaap. Dan geniet je veel meer van het moment en kom je als een gezonder en gezelliger mens terug.


5. Geniet van schoonheid!

Vakantie is een ideaal moment om je ogen en oren (en alle andere zintuigen) open te doen en te genieten van de grote hoeveelheid schoonheid om je heen. In de natuur, in de mensen, bij muziek, in een boek, in architectuur, in eten en drinken. Wow, zoveel om je heen wat je creativiteits-tank kan aanvullen. Je hoeft er alleen maar bij stil te staan.


Ik wens je een heerlijke vakantie voor jezelf en voor diegenen die je lief zijn.

Paul



Geen opmerkingen:

Een reactie posten