woensdag 26 september 2012

Veerkracht opbouwen, geen overbodige luxe!

Op 21 september is de herfst weer gestart. Naast de mooiste kleuren in de natuur, ook de kortere dagen en gure wind. Persoonlijk vind ik dat ieder jaargetijde zijn eigen charme heeft, en kan ik volop genieten van alle soorten weeromstandigheden. Geef mij maar bloedheet, ijskoud, miezerig, storm, lieflijk en guur. In iedere vorm vind ik wel iets moois of spannends.

Hoe dat komt? Enerzijds zit het in mijn natuur als doorgewinterde optimist, altijd weer iets moois te ontdekken in alle mogelijke omstandigheden.
Anderzijds is dit bij mij ook een gegroeide houding, die ik ontwikkeld heb door een levensstijl van dankbaarheid.

Een van mijn levensmotto’s is: ‘dankbaarheid is een van de meest intelligente vormen van communicatie.’

Want als ik dankbaarheid uitspreek voor positieve dingen die in mijn leven gebeuren, spreek ik de waarheid uit en breng ik, voor mij positieve waarheid, aan het licht. Dat is niet alleen intelligent, het motiveert mij ook met nog meer positieve verwondering naar mensen en gebeurtenissen te kijken. En daardoor blijf ik een lerende mens.

U vraagt zich ondertussen misschien af: wat heeft dit met ‘veerkracht opbouwen’ te maken? Nu; een optimistische grondinstelling in een van de 7 factoren, waardoor veerkracht groeit in een persoon.

Als xpand-team hebben we 5 bronnen van onderzoek naar veerkracht naast elkaar gelegd, die allemaal 5-7 factoren van veerkracht naar voren brachten.
Samengevat komen we dan op 7 factoren die door de meest uiteenlopende onderzoeken steeds weer genoemd worden. Dit zijn ze:

1.    Een verzoend verleden en emotionele stabiliteit
2.    Optimisme en basis-vertrouwen
3.    Oplossingsgerichtheid
4.    Werken met je talenten en creativiteit
5.    Discipline en een gezonde levensstijl
6.    Zelfbewustzijn en passie
7.    Gezonde relaties

Via de website www.xpand.eu/nl kun je de nieuwe resilience (veerkracht) scan bestellen waar je via een vragenlijst van 70 vragen ontdekt wat jouw sterke en zwakke kanten van veerkracht zijn.

Nieuwsgierig geworden?
In de komende maanden neem ik je via deze blog graag mee op een ontdekkingsreis naar alle 7 veerkracht factoren. Waarom ze zoveel invloed hebben op een gezonde levensstijl en op welke manieren je ze kunt trainen.

Paul Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten