vrijdag 9 november 2012

Veerkracht opbouwen: goud vinden!


De eerste resilience-factor die bijdraagt aan een levensstijl van veerkracht is: een verzoend verleden – emotionele stabiliteit. Een vriend van mij, Guenter Refle, filosoof en consultant zegt het zo: ‘wie zijn geschiedenis niet kent, accepteert en omarmt kan zijn ‘vandaag’ niet genieten en zijn ‘morgen’ niet zinvol plannen.’ Wie in het verleden blijft hangen, omdat onopgeloste negatieve ervaringen nog steeds een grote rol spelen heeft niet genoeg energie voor een levensstijl van veerkracht en emotionele stabiliteit.

Uiteraard kan het niet de bedoeling zijn dat we alles uit ons verleden weten ‘op te lossen’, dat we alles een plaats geven, ordenen en daarmee achter ons kunnen laten. We zijn mensen van vlees en bloed en hebben onze persoonlijke grenzen binnen deze thematiek.

Een verzoen verleden begint denk ik bij de aanvaarding: ‘ik ben een mens met een geschiedenis van enerzijds mooie ervaringen en anderzijds gebrokenheid.’ Ieder mens heeft zijn eigen ‘gebrokenheid’. De vraag is alleen: durf ik het te erkennen, mijn gebrokenheid in het gezicht te kijken, en vol moed te zeggen: ‘dit is mijn unieke gebrokenheid, het hoort nu eenmaal bij mij’. Vanuit mijn christelijke achtergrond kan ik zelfs nog een stap verder gaan. Ik neem gedeeltelijk verantwoordelijkheid voor mijn eigen gebrokenheid, en ik vergeef mijzelf. En net zo essentieel, ik vergeef de ander die gebrokenheid in mijn leven heeft veroorzaakt.

Een van mijn eigen ‘gebrokenheden’ is het feit dat ik een geweldige vader had, die echter al stierf toen ik 17 was. Het heeft dan ook meerdere jaren en steeds weer nieuwe bewustwordingsprocessen nodig gehad om deze gebrokenheid in mijn leven te accepteren en te omarmen. Rond mijn 40ste was dit proces in veel facetten afgerond, en kon ik steeds meer op een ‘vrije wijze’ ermee omgaan. Sindsdien is deze gebrokenheid in mijn leven een bron van inspiratie geworden, en geniet ik zelf in volle teugen van het vader zijn! Niet dat ik dat voor mijn 40ste niet deed, integendeel. Maar toch, binnen mijn persoonlijke beleving minder dan daarna.

Een verzoend verleden is niet alleen het verwerken en omarmen van mijn gebrokenheid, maar net zo zeer het herontdekken van de successen en mooie verhalen van mijn leven. De volgende oefening is een spannende oefening om deze beide aspecten (gebrokenheid en successen) te herontdekken en daaruit bouwstenen te ontwikkelen voor een gezond leven:
  1. Deel je levensloop in 4 gelijkgrote delen.
  2. Beschrijf in ieder deel tenminste 2 succesverhalen (zodat je uiteindelijk 8 succesverhalen ter beschikking hebt).
  3. Achter elk van de 8 verhalen schuilen talenten die je toen hebt ingezet. Schrijf ze allemaal op, en maak een samenvatting van de 5-7 meest voorkomende talenten, die klaarblijkelijk bij jou passen, aangezien ze steeds weer opduiken in jouw persoonlijke geschiedenis.
  4. Omschrijf nu uit elk van de 4 fases een persoonlijke crisis. Over waar het is misgegaan, over waar je een stuk gebrokenheid hebt opgelopen. 
  5. Vertaal deze 4 (of meer) crisisverhalen naar de lessen je daaruit hebt geleerd. Vaak leer je deze lessen pas veel later, wanneer je bij voorbeeld terugblikt op een crisis. Vat deze lessen samen in 5-7 voor jou belangrijke levenslessen.

Deze 5 oefeningen zijn stap 1. Stap nummer 2 is, deel dit resultaat met een betrouwbare vriend. Door het vertellen wordt het voor jezelf allemaal nog duidelijker/realistischer. Vraag aan deze vriend dan niet ernaar wat je ermee aanmoet. Maar vraag gewoon om algemene feedback.

Stap nummer 3 is: ga deze 5-7 talenten vaker inzetten in je dagelijkse leven. Want daardoor krijg je meer energie, bouw je meer emotionele stabiliteit en veerkracht op. Neem ook de 5-7 levenslessen mee, en maak eventueel keuzes om dichter bij jouw eigen waarden te kunnen leven. Eventueel kan dit ook betekenen dat je jezelf en anderen bewust moet vergeven.

Een zeer praktisch boek om met dit facet aan de slag te gaan en meer resilience op te bouwen is het boek ‘De Inspirerende Leider’ (uitgeverij Gideon).

Veel succes met het leven met meer veerkracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten