maandag 26 november 2012

Veerkracht opbouwen: met plezier verwonderen!















Na een intensieve trainingsdag in Parijs, met 8 mooie mensen, rondom het thema: ‘hoe bouw ik een positief team’, zit ik nu heerlijk in mijn eentje, in het ‘Café de France’, aan de ‘Place d ‘Italie’! Zojuist mijn pak verwisselt voor een relax-broek en een dikke trui, mijn koffertje in mijn hotelkamer gelaten, en gezocht naar een inspirerend Frans café. En gevonden, uiteraard. De stad zit er vol mee. Genieten van een glas Saint!

En vervolgens, onder het genot van een glaasje Saint Émelion, heerlijk wat schrijven! Schrijven is voor mij een van de meest ultieme manieren om the ontspannen en creatief bezig zijn. En midden in de herfst, wanneer het voor mij de meest drukke tijd van het jaar is, is een beetje veerkracht niet verkeerd...

De resilience-factor nr. 2 is optimisme en een basis-vertrouwen. Mensen die een optimistische levensinstelling hebben, regenereren veel sneller na zware inspanning of hoge stress-fases, dan anderen. Optimisme is hier het gevolg van een positieve levensinstelling: ‘het zal wel weer goed komen’. ‘Na regen komt ook de zon weer opdagen’. Optimisme is ook het gevolg van een levensstijl van positieve verwondering. Verwondering is een houding waardoor je in vele kleine dingen van het dagelijks leven wonderen ontdekt. Kinderen kunnen dat vaak heel veel beter dan wij, als gejaagde volwassenen.

Ik ben ook niet zo’n held in het verwonderen, vooral omdat ik vaak te veel en te hard rondren! Dat is meestal omdat ik me te verantwoordelijk voel. En juist daarom moet ik leren steeds weer opnieuw stil te staan, om me heen te kijken, te genieten en met groeiende dankbaarheid me te verwonderen.

Verwonderen kun je leren. Een van de manieren om je hersenen opnieuw te ontwikkelen in de richting van: de wonderen om je heen te zien/waar te nemen, is door dankbaarheid te oefenen.

Hier enkele oefeningen, waar je direct, mee aan de slag kunt gaan:
1.     Schrijf de namen van 10 mensen op, waarvoor je dankbaar bent, dat ze in je leven zijn. Schrijf dan achter een ieder minimaal 10 dingen op die je aan hem of haar waardeert.
2.     Kies dan 3 mensen uit van deze 10, die je een ‘dank-je-wel-kaartje’ schrijft. Gewoon 3 dingen opschrijven die je aan deze persoon waardeert en waarvoor je dankbaar bent. En dan uiteraard geven, die kaarten! Zo help je ze ook nog eens meer veerkracht te ontwikkelen, doordat hun dag een flinke positieve impuls krijgt.
3.     Maak een nieuwe lijst van 5 dingen uit jouw vak, waar je dankbaar voor bent. Voor mij is dit bijvoorbeeld:
·       Steeds weer nieuwe interessante mensen leren kennen
·       Boeken lezen voor mijn werk, om nieuwe dingen te ontdekken
·       In een team van zeer professionele mensen te werken, die tegelijkertijd mijn vrienden zijn
·       Concepten ontwikkelen, uitproberen, verder ontwikkelen, en uiteindelijk mensen daarmee helpen
·       En zo kan ik nog een hele tijd doorgaan

We nemen zoveel als vanzelfsprekendheden aan, dat we niet meer stil staan bij de enorme hoeveelheid cadeaus die we iedere dag ontvangen. En juist wanneer je ‘de wind mee hebt’ is het uitermate belangrijk om je dankbaarheid en verwondering flink op te bouwen, zodat je in tijden van stress, chaos, verdriet of zelfs vertwijfeling, genoeg resilience hebt om daar goed doorheen te komen.

Samengevat:
·       Optimisme en basis-vertrouwen groeien wanneer je, je dagelijks verwondert over alle cadeaus in je leven.
·       Dankbaarheid kun je leren, en moet je ook oefenen om het tot een constante levensgewoonte te ontwikkelen.
·       Optimistische en dankbare mensen zien de waarheid van alle mooie mensen en mooie dingen, zodat ze de waarheid van alle ellende kunnen dragen, en de energie hebben om daar waar mogelijk iets aan te veranderen.

Paul Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten