maandag 6 mei 2013

Veerkracht: mijn vader, mijn voorbeeld

Vandaag, 3 mei, vlieg ik na 3 intensieve consultancy dagen in Hamburg terug naar huis. Vandaag is ook de dag waarop mijn vader, dokter Henry Donders, 121 jaar geleden werd geboren als 3de kind in een gezin van (uiteindelijk) 11 kinderen. Zijn vader, eigenaar-directeur van een textielfabriek in Tilburg, was een sterke en duidelijk aanwezige man die graag en hard werkte en tegelijkertijd ook van het leven kon genieten. Een keer per jaar nam hij mijn vader mee voor een dagje Brussel. Later zou mijn vader hetzelfde doen met mij, vandaag de dag doe ik dit ook met mijn kinderen. Met het verschil dat we in de regel een paar dagen langer uittrekken voor dit soort tripjes.

Mijn vader werd huisarts in Kerkrade, waar hij vooral mijnwerkers begeleide die dood gingen aan stoflongen. Hij studeerde door, werd oogarts en chirurg, en genoot ervan er voor zijn patiënten te zijn. Een collega van hem, professor Zeeman, schreef mij een brief op mijn geboortedag (8 maart 1957): ‘Paul, ik wens jou dat je een vriend voor velen wordt, zoals jouw vader een vriend voor velen is.’

Tijdens de tweede wereldoorlog belande mijn vader in het concentratiekamp van Vught, waar hij een jaar heeft gezeten. Zijn eerste vrouw overleed toen hij 62 was. Daarna trouwde hij met mijn moeder, waarmee hij nog 3 kinderen kreeg. Wat een optimist! Wat een harde werker. Hij werkte vervolgens met veel plezier door tot hij 75 was.

Als ik terugblik op zijn leven, dan zie ik hoe alle 7 resilience-factoren sterk ontwikkeld waren bij hem. Daarmee kon hij ook tijdens allerlei crises, teleurstellingen, uitdagingen en veranderingen steeds weer ervoor kiezen met nieuwe motivatie het volgende tijdperk in te zetten. Door zijn geloof in de toekomst, ben ik überhaupt tot stand gekomen. En daar ben ik iedere dag uitermate dankbaar voor.

Mijn vader, voor mij een voorbeeld dat het leven zo veel meer als alleen de moeite waard is. En ook, dat het bijzonder zinvol is een levensstijl vol veerkracht te ontwikkelen.

Dank je pa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten