maandag 21 april 2014

Geld: Wat is genoeg?

Het rare met geld is dat het lijkt alsof je nooit genoeg hebt. Toen ik 18 was en ging studeren kon ik net rondkomen van 400 gulden per maand. Toen ik 21 was, getrouwd, en nog altijd studerende kon ik nauwelijks rondkomen met 700 gulden per maand. Dat was ook uitermate weinig trouwens. Toen ging ik werken als architect. Ik maakte een sprong van 700 naar 1500 mark (ik woonde toen in Duitsland). Dat ging enkele maanden goed. Maar binnen een jaar was mijn uitgave patroon meegegroeid en kon ik nog maar net rondkomen van 1500 mark. Toen ik 40 was verdiende ik ongeveer 4000 € per maand. En je voelt hem al aankomen: ik kwam er goed mee rond, maar hield totaal niets over. Natuurlijk spelen omstandigheden zoals 3 kinderen krijgen en een eigen huis daarbij een grote rol. Maar het blijft toch zo: als je niet heel bewust je inkomsten en uitgaven op orde hebt, dan verdwijnt je geld als door een wonder van je bankrekening.

Begin dus eens met een ontnuchtering. Hoeveel geld geef je werkelijk uit, en hoeveel geld wil je daadwerkelijk, en aan wat uitgeven? Toen Sylvia en ik moesten leven van 850 mark, hebben we een kassaboekje gevoerd, waar we alle uitgaven (iedere mark) in rubrieken opschreven. Ten eerste schrokken we in het begin ervan hoeveel je uitgeeft aan kleine tussendoortjes en ongeplande uitgaven. Ten tweede gaf dat ons een instrument om het uitgavenpatroon beter te sturen en keuzes te maken. We hebben dat jaren zo gedaan, en hadden daardoor steeds een goed overzicht, en daarmee ook een goed gevoel, van waar ons geld wel of niet naar toe ging. In de loop van de jaren, was het niet meer zo nodig, en raakte ons uitgave patroon daardoor ook weer meer en meer in het slop! Op dit moment hebben we net de duurste jaren van ons leven achter de rug met 3 studerende kinderen en mooie gezamenlijke reizen, en zijn we weer begonnen met een kassaboekje.

Dus nummer een is: wat is genoeg?

Slim is het daarom om eerst eens wat data te verzamelen:
  1. Start een kassaboek en noteer iedere €. Maak een overzicht van je vaste kosten (huur, verzekering, pensioen, belasting, abonnementen), en je variabele kosten (eten, kleren, uitgaan, sporten, cadeautjes, huis en tuin reparaties enz.). Doe dat op zijn minst 6 maanden lang. Zo zie je steeds beter een patroon ontstaan, en wordt duidelijk waar je geld heen gaat.
  2. Maak na 3 maanden een tussenbalans, en kies om structureel minder geld uit te geven, door structurele uitgaven te stoppen waar mogelijk. Maar ga ook samen overleggen of je al die variabele kosten wel zo wilt blijven maken? Zet er het mes in!
  3. Maak een overzicht van je consumptieve schulden (alles wat je op aanbetaling gekocht hebt, en geen verkoopbare ware is: auto, bankstel, computer, reizen, enz. Maak een plan hoe je zo snel mogelijk, maar ook zo wijs mogelijk van deze schulden af kunt komen. De rente die je hier betaald is weggegooid geld en het hangt als een steen om je nek. Een Hypotheek is iets anders, aangezien daar een reƫle waarde tegenover staat.
  4. Maak na 6 maanden weer een tussenbalans, en kijk hoe je nog meer kunt vereenvoudigen, en in ieder geval structureel uit alle consumptieve schulden kunt komen.
  5. Neem een betrouwbare en vakkundige vriend bij zijde, die je dit geheel laat zien en die je kan adviseren en af en toe een trap onder je achterste kan geven.

Nu je weet wat genoeg is, kun je ook de volgende 3 stappen gaan aanpakken. Daarmee gaan we verder in de volgende blog!

Tot dan, alvast veel succes met alles uit te zoeken!
Paul

Geen opmerkingen:

Een reactie posten