woensdag 15 juli 2015

De weg naar meer veerkracht!


Als een van de eersten kreeg ik het boek Veerkracht, uiteraard gesigneerd, overhandigd door Paul Donders. Een klein boekje met op de voorkant de uitdagende tekst: Veerkracht, gezonder leven, beter presteren. Gewekt door nieuwsgierigheid, want een gezonder leven willen we allemaal, ben ik begonnen aan dit boek.

Wat is veerkracht?
Veerkracht is de vaardigheid om met verrassingen, veranderingen en onverwachte tegenslagen zinvol om te gaan. Het gaat dus eigenlijk om een eigenschap die er voor zorgt dat we na een drukke periode of tegenslagen, stress kunnen voorkomen. Zo kunnen we een positieve invloed hebben op onszelf maar ook op ons werk en in onze omgeving.

Er wordt gewerkt vanuit 7 veerkrachtfactoren:
1. Verzoend verleden en emotionele stabiliteit
2. Realistisch optimisme
3. Oplossingsgerichtheid
4. Werken met je talenten
5. Discipline en een gezonde levensstijl
6. Zelfbewustzijn, passie en zingeving
7. Relationele vaardigheid

Levensboek
Wat ik zo fijn vind aan dit boek is dat je zelf kunt kiezen met welke veerkrachtfactor je aan de slag gaat. Dit biedt veel ruimte om 1 factor waar je prioriteit ligt, goed op te bouwen en daarmee de andere 6 ook gelijk positief te beïnvloeden. Het voordeel is ook dat je het boek telkens opnieuw kunt gebruiken en kan toepassen op de factor die je nodig hebt.

Werken met je talenten
Ik ben zelf gestart met de factor werken met je talenten en ben begonnen met het ontdekken van mijn intrinsieke talenten, oftewel aangeboren talenten die motivatie leveren van binnen uit. De eerste opdracht is het schrijven van succes verhalen. Dit kunnen bijvoorbeeld mooie dingen van vroeger zijn, successen die je behaald hebt of
relaties die je goed hebben gedaan.

Het is opgedeeld in 5 verschillende fases:
0-18 jaar: Kindertijd en jeugd
18-25 jaar: Opleiding, studie, jong volwassenheid
25-30 jaar: eerste beroepservaring en eventueel het begin van een eigen gezin
35-30 jaar: kernberoepservaring en eventueel een gezin
50-65 jaar: rijpe jaren, meesterschap en bredere verantwoordelijkheden
65 jaar >: Nieuwe roeping, derde carrière en fase van wijsheid

Ik zal eerlijk zijn, in het begin dacht ik.. wat heeft dat voor nut? Dingen van vroeger ophalen, terwijl je juist richting de toekomst wilt.. Maar goed, ik ben uiteindelijk toch gaan terugdenken aan mijn jeugd (0-18).

Verkleedpartijtjes
Er kwamen gelijk herinneringen boven aan mijn urenlange verkleed partijtjes. Als ik met vriendinnen ging spelen werden vrijwel altijd de 4 bananendozen van zolder gehaald. Hier zaten alle oude en gekke kleren van mijn opa's en oma's in en daar probeerden we weer de meeste 'hippe' creaties van te maken. Er waren stiekem wel een paar items favoriet, maar dit combineerden we altijd met ruitjes blouses (veel te groot) of zijden sjaaltjes (als rokken). Vaak ging deze verkleedpartij gepaard met een toneelstuk en het liefst nog incl. bijbehorend lied.
 

Na ieder succes verhaal moet je er dieper op in gaan. Welke talenten heb ik hier ingezet en wat waren voor mij motiverende omstandigheden?

Als ik kijk naar talenten die ik heb ingezet dan kom ik allereerst uit op Ontwerpen. Bezig zijn met nieuwe dingen maken en combineren. Ook het creatief denken zat er blijkbaar al vroeg in. Qua motiverende omstandigheden zie ik hier variatie en een creatieve ruimte in terugkomen. Ook denk ik dat hier de veiligheid inzit om het op de overloop van mijn eigen huis te doen en de gezelligheid van vriendinnen. Als laatste motiverende omstandigheid is het spelen van een karakter.

Nu moet ik bekennen dat verkleedfeestjes nog steeds mijn favoriet zijn. Het liefst heb ik iedere maand een themafeest en ga ik op zoek naar de beste outfit. Helaas is dit absoluut niet het geval en blijft het eerder bij 1 keer per jaar carnaval.
Misschien moet ik toch maar weer een themafeest organiseren?!
 
Instagram
Uit mijn levensfase 18-25, waarin ik nu zit, staat mijn Instagram als mijn succesverhaal. Ik heb een Instagram pagina waarop ik iedere dag min. 1 creatief beeld post. Veel volgers hoeft niet perse, maar mensen inspireren
met mijn foto's vind ik geweldig. Ik ben vaak bezig om nieuwe inspiratie te vinden en deze op mijn eigen manier beeldend te maken. De talenten die ik hierin terug zie komen is het ontwikkelen van concepten, het inspireren van mensen en het delen van beeld. De omstandigheden die mij motiveren zijn het vaste ritme van 1 x per dag, een ideeën platform en een visueel aantrekkelijke omgeving.
 

Nadat ik hier een tijdje mee bezig ben geweest en goed over mijn succes verhalen heb nagedacht, ben ik tot de conclusie gekomen dat het ontzettend leuk en fijn is om dit te doen. Je haalt herinneringen op en aangezien het positieve gedachten moeten zijn, krijg je hier ook energie van. Het is ontzettend leuk om te zien dat de succesverhalen een onderdeel zijn van de weg die je bewandelt en dat je talenten er vroeger ook al waren. Alleen je moet dit wel ontdekken.

Ook ben ik erachter gekomen dat juist door de dingen van vroeger op te halen, je een betere kijk op de toekomst kunt krijgen. Vaak zul je eerst het verleden moeten omarmen om de toekomst aan te kunnen!

Waar krijg jij innerlijke energie van? Schrijf ook eens succesverhalen op van jezelf. Probeer in iedere fase die je hebt bewandeld min. 3 succesverhalen te schrijven. Denk aan beroeps gerelateerde projecten, relatie gerelateerde
successen, maar het kunnen ook dingen zijn die je heel fijn vindt om te doen. Schrijf hierna van ieder succes verhaal jouw talenten en motiverende omstandigheden op.

Succes met de zoektocht naar je intrinsieke talenten!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten