dinsdag 31 januari 2017

8x Hoe bouw je motiverende vriendschappen op

Professionals investeren vaak zo veel in hun werk dat hun vriendenkring misschien wel groter wordt, maar de contacten steeds minder intensief. Terwijl het juist goed is om keuzes te maken en enkele vriendschappen te verdiepen. Maar hoe bouw je motiverende en blijvende vriendschappen op?

Ik spreek veel professionals die van zichzelf vinden dat ze weinig vrienden hebben. Als ik vraag wat daar de oorzaak van is, hebben ze in de regel één van de volgende excuses:
  • Gewoon geen tijd, of geen prioriteit
  • Hoe moet ik beginnen, en met wie?
  • Misschien ben ik wel bang om (weer) teleurgesteld te worden
In het woord ontmoeten lig een prachtige waarheid en uitnodiging tegelijk. Als ik iemand echt ontmoet, dan ervaart de ander dat hij niets hoeft. Hier wordt het ‘moeten’ ontmanteld. Ik hoef niemand anders te zijn, ik mag mezelf zijn. Degene die dit voor mij mogelijk maakt, biedt mij een ruimte waarin ik ten volle kan leven. Als je vriendschappen wilt opbouwen, is het waardevol de kunst van het ontmoeten te leren. Dat kan op veel verschillende niveaus:
  • Kennissen: Dit zijn mensen uit verschillende netwerken. Zij kennen jou en jij kent hen, en je ontmoet hen met enige regelmaat. Deze groep bestaat uit ongeveer 50-150 personen.
  • Vrienden: Mensen met wie je een vriendschap hebt opgebouwd gedurende verschillende fases van je leven. Sommige van deze vrienden zijn in de loop van de tijd weer teruggezakt tot het niveau van kennissen. Je vrienden zie je regelmatig, zij kennen jou en jij kent hen. Normaliter gaat het om 3-25 personen.
  • Goede vrienden: Dit zijn vrienden die je volledig vertrouwt en die jou zeer goed kennen (en jij hen). Hier moet de kunst van het ont-moeten ten volle functioneren. De meeste mensen hebben één tot zeven van zulke intieme vrienden. Sommige hebben geen goede vrienden. 

Hoe bouw je motiverende en blijvende vriendschappen op?
  1. Erken dat je vrienden nodig hebt, dat dit geen luxe is, maar een belangrijk aspect van het leven.
  2. Neem het besluit om een deel van je tijd en leven te investeren in vriendschappen.
  3. Maak een lijst van alle kennissen in je netwerk die je beter zou willen leren kennen. Creëer met hen bewust enkele ontmoetingsmogelijkheden.
  4. Maak een lijst van alle vrienden die je nu hebt en vraag je af: wie kan ik waarmee dienen?
  5. Ontvang vriendschap als die zich ontwikkelt. Leer signalen herkennen als mensen oprecht interesse tonen.
  6. Reserveer tijd voor vrienden. Ontwikkel rituelen, zoals twee tot vier keer per jaar samen optrekken.
  7. Bouw je vriendschap uit met enkele goede vrienden door bijvoorbeeld regelmatig samen leuke dingen te doen. Wekelijks of minimaal één keer per maand.
  8. Word zelf een ontspannen vriend, want vriendschap heeft ruimte nodig waarin je elkaar ontmoet.
PS. Meer hierover lezen? Bestel dan het boek Veerkracht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten