maandag 10 februari 2014

Happy jobcrafting!

In de vorige blog heb ik het concept ‘jobcrafting’ en de vier elementen die hier een rol spelen voorgesteld:

1. Talenten
2. Motiverende omgeving
3. Zingeving en bevlogenheid
4. Behoeftes binnen een specifieke markt


1. Talenten

Maak een top 6 van jouw unieke talenten die je meer en vaker op je werk wilt inzetten. Zet ze in de onderstaande tabel, en vraag je vervolgens bij ieder talent het volgende af:
  • Hoe vaak in de week kan ik dit talent op mijn huidige werkplek inzetten?
  • Welke kleine aanpassingen t.o.v. mijn werkplek kan ik maken zodat ik dit talent vaker kan inzetten?
  • Wie kan mij helpen dit binnen de komende 3 maanden te realiseren?
Het is vooral de kunst hierbij om geen zinloze ideeën op te schrijven, maar juist realistische en duidelijke aanpassingen te bedenken. Vaak leveren zulke aanpassingen trouwens bovendien een directe bijdrage aan het succes van je werk. Ik geef je alvast een voorbeeld mee:

Toptalenten
Inzetbaarheid
Aanpassingen
Hulp
Vb. coachen
0,4 keer per week, tijdens medewerkergesprekken
Nieuwe maandelijkse update-gesprekken van 15 min., dus ong. 2 gesprekken per week
Piet
1



2



3



4



5



6





Wat heb je ontdekt? Waar liggen kansen om je werk met kleine stapjes aan te passen zodat jij meer van jouw talenten kunt inzetten, en daarmee kunt groeien en meer energie van je werk krijgt. Bespreek dit resultaat eens met een collega, een goede vriend of je leidinggevende.

Happy jobcrafting!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten