maandag 24 februari 2014

Hoe blijf ik bevlogen in mijn werk?



Op dit moment zit ik in de trein op weg naar een klant met wie ik morgen een hele dag ga werken aan een nieuw product voor zijn firma. Zoeven heb ik verschillende stukken ter voorbereiding doorgelezen, en ben ik alvast begonnen een eerste concept op te stellen. Het opstellen van zo een concept geeft me altijd een mooie energieboost. Dat ligt uiteraard ook eraan dat ik hierbij een van mijn kerntalenten actief kan inzetten. Dat geeft energie! Daarbij komt echter nog een ander element kijken dat mij extra energie geeft: ik ben bezig met een – voor mijn gevoel – extreem zinvolle bezigheid! Zo kan ik mijn klant optimaal dienen. Waardoor ook hij zijn klanten optimaal kan bedienen en daardoor een echte bijdrage levert aan hun levenskwaliteit.

Zodra je werk je de mogelijkheid biedt om een zinvolle bijdrage te leveren aan je klanten, patiënten, of – meer abstract – een stuk van de samenleving, dan wordt je werk een energiebron voor je. Daarmee groeit je persoonlijke veerkracht. Zo is bevlogenheid dus eveneens iets dat je veerkracht vergroot.

Bevlogenheid, welke voor een deel de zingeving die je door je werk beleefd beschrijft, is moeilijk in lijstjes te vatten. Om jouw persoonlijke bevlogenheid te beschrijven en de verbinding met je werk te maken, gaan we 3 vragen behandelen. Ik geef bij elke vraag weer enkele voorbeelden:

1. Wat wil ik, voor wie, betekenen?
  • Ik wil onze klanten zo bedienen dat ze na een ontmoeting geïnspireerd zijn, en met een smile op hun gezicht weer verder gaan.
  • Ik wil naar onze patiënten luisteren met empathie zodat ze zich begrepen en veilig voelen.
  • Ik wil voor mijn collega’s een betrouwbare bron van topinformatie zijn, zodat zij met meer succes en meer plezier hun werk kunnen doen.
  • Ik wil voor mijn medewerkers een motiverende, uitdagende, en heldere plek bouwen, zodat zij onze klanten met plezier en steeds opnieuw optimaal kunnen bedienen.
2. Welk duurzaam resultaat wil ik realiseren?
  • Ik wil onze producten jaarlijks optimaliseren, zodat het steeds weer excellent aansluit op de veranderende behoeftes van onze klanten.
  • Ik wil blijven groeien in mijn professionaliteit, zodat ik voortdurend meesterstukken kan bouwen.
  • Ik wil met mijn team zo effectief mogelijk aan de slag, zodat we met minder kosten, meer resultaat kunnen boeken, en ons bedrijf financieel gezond blijft, waardoor wij met zijn allen een gezonde toekomst tegemoet kunnen gaan.
  • Ik wil jaarlijks onze strategische doelstellingen evalueren en daardoor steeds scherp en flexibel blijven als team, om als organisatie te blijven groeien in kwaliteit en impact.
3. Wat wil ik bijdragen aan mijn omgeving, of aan de samenleving in zijn geheel?
  • Ik wil in onze stad bijdragen aan werkgelegenheid voor jongeren tussen 18-25 jaren. Zodat zij een gezonde start in het beroepsleven kunnen maken.
  • Ik wil in onze sportvereniging een bruggenbouwer zijn tussen de verschillende generaties, zodat iedereen zich gerespecteerd en welkom voelt.
  • Ik wil in ons bedrijf bijdragen aan de integratie van mensen met een handicap, zodat we voor hen ruimte en groeimogelijkheden scheppen.
  • Ik wil meebouwen aan onze zorginstellingen, zodat we een model worden van zorginstellingen waar patiënten, families en medewerkers met trots leven en werken.
Nu ben jij aan de beurt. Ga er even goed voor zitten en beschrijf voor elke vraag 3 kernzinnen die iets van jouw bevlogenheid tot uitdrukking brengen. En voeg daarnaast telkens een klein symbool toe dat deze kernzinnen symboliseert. Pas daarna kies je de 5 kernzinnen uit die jouw bevlogenheid, passie, zingeving, en waarden het beste beschrijven. Zet deze dan in de tabel. Vervolgens kijk je in hoeverre deze aansluiten bij je huidige werk.

Wat wil ik, voor wie, betekenen?
Kernzin
Symbool
1

2

3


Welk duurzaam resultaat wil ik realiseren?
Kernzin
Symbool
1

2

3


Wat wil ik bijdragen aan mijn omgeving, of aan de samenleving in zijn geheel?
Kernzin
Symbool
1

2

3


Mijn top-5 kernzinnen
Symbool
Hoe kan ik dit wekelijks omzetten in mijn werk
Hulp
Vb. Ik wil dat mij team groeit in klantvriendelijkheid

1 keer per week nodig ik mijn team uit om 30 minuten te brainstormen over klantenservice
Anna
1



2



3



4



5




Nadat je deze 5 kernzinnen en de bijbehorende vertaalmogelijkheden hebt samengevat, kun je weer verder met het ‘jobcraften’. Dat betekend dus: met je leidinggevende aan de slag gaan en kijken hoe je meer zinvolle activiteiten in je werk kunt inbouwen, en daarmee meer bevlogenheid kunt ontwikkelen! En dat is pure winst voor jou, voor je leidinggevende, voor je klanten, voor je collega's en voor het bedrijf. 

Ik wens je veel plezier en succes,
Paul Donders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten