maandag 3 maart 2014

Aansluiten op de reële behoefte van de markt

Omdat de markt om ons heen voortdurend verandert is het voor vrijwel iedereen noodzakelijk geworden om beter na te denken over (sommige van) de volgende vragen:
  • Wat is mijn unieke bijdrage, en voor welke klanten?
  • Waarom zou een klant voor mijn expertise kiezen?
  • Waarom zou een bedrijf of organisatie mij met mijn unieke set van talenten en ervaring in dienst willen nemen?
  • Waarom zouden mijn interne ‘klanten’ in het bedrijf of de organisatie mijn service nodig hebben?

De tijden dat je ergens kon werken en het de normaalste zaak was dat men voor jou en je ontwikkeling verantwoordelijk was zijn allang voorbij. Dat is niet erg. We zijn zelfstandige mensen, geen slachtoffers. Precies die houding hebben we nodig om te kunnen werken in een structurele omgeving. In een omgeving die je dient als energiebron!

200 jaar geleden was het voor de meeste mensen juist normaal om zelfstandig te zijn. Je was timmerman, slager, boer, goudsmid, arts, koopman of wetenschapper. Je was zelf verantwoordelijk voor je inkomsten, je verdere opleiding, op te klimmen op het pad naar meesterschap, de bekostiging van de opleiding van je kinderen, en natuurlijk voor je pensioen. Aan de ene kant is het geweldig dat we een sociale staat hebben, waarin de zwakken en de zieken onder ons goed opgevangen worden. Maar waarom moet de overige 90% van de bevolking zich vaak net zo ziek en zwak en misselijk voelen? Dit gaat niet eindeloos verder zo. We zullen steeds meer en meer weer onze eigen verantwoordelijkheden moeten nemen, en onze eigen banen creëren en ontwikkelen. Dat geldt des te meer als je, je werk als een structurele positieve energiebron wilt ervaren en behouden. We zullen meer en meer actief aan de slag moeten gaan!

En dat betekend onder meer jezelf en je unieke professionaliteit goed presenteren en verkopen. Vandaar de 4 voorbeeldvragen die ik aan het begin van deze paragraaf stelde. Gebruik nu het volgende overzicht om te ontdekken wie je, waarmee, kunt dienen:

            Wat zijn jouw meest voorkomende klanten (dat kunnen zowel interne als externe klanten zijn), en vraag je af wat per klantengroep de belangrijkste behoeftes zijn? Wat zijn jouw unieke talenten, wat maakt jou service uniek (servicepakketten). Dit is een typische combinatie van 3 talenten die jij in samenwerking aan kunt bieden. Bijvoorbeeld: het organiseren van events en de daarbij behorende socialmedia marketing activiteiten.

Welke
behoeftes,

van welke
klanten

met welk servicepakket

op welke wijze







Mijn top 3 interne en externe klanten
Klant 1
Klant 2
Klant 3





Behoeftes
Behoeftes
Behoeftes

          



          



          


          



          



          


          



          



          




Mijn top 3 Servicepakketten
Pakket1
       




          



          




Pakket2
          



          



          




Pakket3
          



          



          





Wanneer je jou persoonlijke ‘marktsituatie’ helder in beeld hebt gebracht kun je nu een concreet jaarlijks actie- en groeiplan maken. Vraag je daarbij het volgende af:

  • Hoe kan ik verder professionaliseren in mijn unieke talenten- en servicepakket?
  • Hoe kan ik mijn service t.o.v. mijn klanten voortdurend optimaliseren?
  • Wie kan mij bij deze vraagstukken ondersteunen, zodat ik mij niet enkel van de situatie bewust ben, maar ook echt stappen ga nemen?


Groei en trainingsplan voor:
Mijn Servicepakketten
Hoe kan ik hier doorgroeien
Hulp
1
          

          

          


2
          

          

          


Mijn Klantenservice
Hoe kan ik dit optimaliseren
Hulp
1
          

          

          


2
          

          

          



Samengevat: jobcrafting betekend zelf initiatief nemen om de 4 elementen beter in je huidige of toekomstige werk te doen integreren! Succes ermee.

Paul Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten