Omdat de markt om ons heen
voortdurend verandert is het voor vrijwel iedereen noodzakelijk geworden om
beter na te denken over (sommige van) de volgende vragen:
- Wat is mijn unieke bijdrage, en voor welke klanten?
- Waarom zou een klant voor mijn expertise kiezen?
- Waarom zou een bedrijf of organisatie mij met mijn unieke set van talenten en ervaring in dienst willen nemen?
- Waarom zouden mijn interne ‘klanten’ in het bedrijf of de organisatie mijn service nodig hebben?
De tijden dat je ergens
kon werken en het de normaalste zaak was dat men voor jou en je ontwikkeling
verantwoordelijk was zijn allang voorbij. Dat is niet erg. We zijn zelfstandige
mensen, geen slachtoffers. Precies die houding hebben we nodig om te kunnen werken
in een structurele omgeving. In een omgeving die je dient als energiebron!
200 jaar geleden was het
voor de meeste mensen juist normaal om zelfstandig te zijn. Je was timmerman,
slager, boer, goudsmid, arts, koopman of wetenschapper. Je was zelf
verantwoordelijk voor je inkomsten, je verdere opleiding, op te klimmen op het
pad naar meesterschap, de bekostiging van de opleiding van je kinderen, en
natuurlijk voor je pensioen. Aan de ene kant is het geweldig dat we een sociale
staat hebben, waarin de zwakken en de zieken onder ons goed opgevangen worden.
Maar waarom moet de overige 90% van de bevolking zich vaak net zo ziek en zwak
en misselijk voelen? Dit gaat niet eindeloos verder zo. We zullen steeds meer
en meer weer onze eigen verantwoordelijkheden moeten nemen, en onze eigen banen
creëren en ontwikkelen. Dat geldt des te meer als je, je werk als een
structurele positieve energiebron wilt ervaren en behouden. We zullen meer en
meer actief aan de slag moeten gaan!
En dat betekend onder meer
jezelf en je unieke professionaliteit goed presenteren en verkopen. Vandaar de
4 voorbeeldvragen die ik aan het begin van deze paragraaf stelde. Gebruik nu
het volgende overzicht om te ontdekken wie je, waarmee, kunt dienen:
Wat zijn jouw meest voorkomende klanten (dat kunnen zowel
interne als externe klanten zijn), en vraag je af wat per klantengroep de
belangrijkste behoeftes zijn? Wat zijn jouw unieke talenten, wat maakt jou
service uniek (servicepakketten). Dit is een typische combinatie van 3 talenten
die jij in samenwerking aan kunt bieden. Bijvoorbeeld: het organiseren van
events en de daarbij behorende socialmedia marketing activiteiten.
Welke
behoeftes,
van welke
klanten
met welk servicepakket
op welke wijze
|
Mijn top 3 interne en externe klanten
|
||||
Klant 1
|
Klant 2
|
Klant 3
|
|||
|
|
|
|||
Behoeftes
|
Behoeftes
|
Behoeftes
|
|||
|
|
|
|||
Mijn top 3 Servicepakketten
|
Pakket1
|
|
|
|
|
Pakket2
|
|
|
|
||
Pakket3
|
|
|
|
Wanneer je jou
persoonlijke ‘marktsituatie’ helder in beeld hebt gebracht kun je nu een
concreet jaarlijks actie- en groeiplan maken. Vraag je daarbij het volgende af:
- Hoe kan ik verder professionaliseren in mijn unieke talenten- en servicepakket?
- Hoe kan ik mijn service t.o.v. mijn klanten voortdurend optimaliseren?
- Wie kan mij bij deze vraagstukken ondersteunen, zodat ik mij niet enkel van de situatie bewust ben, maar ook echt stappen ga nemen?
Groei en trainingsplan voor:
|
||
Mijn Servicepakketten
|
Hoe kan ik hier doorgroeien
|
Hulp
|
1
|
|
|
2
|
|
|
Mijn Klantenservice
|
Hoe kan ik dit optimaliseren
|
Hulp
|
1
|
|
|
2
|
|
|
Samengevat: jobcrafting
betekend zelf initiatief nemen om de 4 elementen beter in je huidige of
toekomstige werk te doen integreren! Succes ermee.
Paul Donders
Geen opmerkingen:
Een reactie posten