zaterdag 23 november 2013

5 inspirerende vrienden

Iedereen heeft enkele goede vrienden nodig om genoeg veerkracht te bewaren in zijn dagelijks leven. Toen ik op 8 maart 1957 werd geboren schreef een goede vriend en collega van mijn vader, professor dr. Zeeman, mij een persoonlijke brief. Die lag uiteraard tussen de correspondentie van mijn ouders, en toen ik dertig werd kreeg ik deze brief van mijn moeder, nadat ze hem bij het opruimen had gevonden. Professor Zeeman schreef in deze brief het volgende: beste Paul, vandaag ben je geboren. Hartelijk welkom in deze wonderbaarlijke wereld. Ik wens jou dat je, net zoals je vader, een echte vriend voor velen wordt! En daarna kwamen nog enkele tips. Klaarblijkelijk vond hij dit een van de belangrijkste dingen voor mijn leven, en ik geef hem helemaal gelijk. Inderdaad was mijn vader een vriend voor vele mensen, en heeft daarmee ook voor velen veel kunnen betekenen. Dat hij veel veerkracht en energie bezat, bleek onder ander wel toen hij als weduwnaar met 61 nog een keer trouwende, daarna nog 3 kinderen kreeg en tot zijn 75ste met enthousiasme heeft doorgewerkt.

Voor mij zijn in de afgelopen 57 jaren vriendschappen vrijwel altijd een bron van energie geweest. U merkt, ik schrijf vrijwel altijd. En dat is ook een realistische kant van vriendschappen. Er zijn energie gevende vriendschappen en  energie slurpende vriendschappen. Vandaag de 5 energie gevende vriendschappen. Ik noem ze graag de 5 inspirerende vrienden
 
1. De ontspannen vriend:
De vriend met wie je graag over grote en kleine dingen van het leven praat. Hier ervaar je een onvoorwaardelijk ja ten opzicht van jou als persoon. Als je hem of haar ontmoet, hoef je even niets meer te moeten. Deze vrienden win je door zelf een ontspannen vriend te zijn, iemand te zijn waar anderen zich zeer op hun gemak voelen.

2. De motiverende vriend:
Deze vrienden genieten ervan ons te wijzen op onze talenten. En tegelijkertijd dagen ze ons uit daar ook mee aan de slag te gaan. Hun hobby is ons er op te betrappen dat we iets unieks of gewoon goeds presteren. Als ouders is dat een volkomen normale instelling ten opzichte van je kinderen. Maar deze soort van vrienden hebben we ook buiten onze familiekring hard nodig.

3. De feedback vriend:
Zij investeren graag in onze groei door duidelijke en eerlijke feedback te geven. Daarbij gaat het hun niet om het beter weten, maar juist om ons te stimuleren zelf beter te worden. Dit zijn de vrienden die ons graag en zonder enige angst de waarheid zeggen, en die we hard nodig hebben om gezond te blijven en daarmee ook veerkrachtig te zijn.

4. De partner vriend:
Deze vrienden zijn tegelijk ook partners die onze passie delen. Samen een kar trekken, samen dingen bouwen die blijvend zijn, samen door dik en dun gaan. Zij enthousiasmeren ons door hun passie en maken een grote contributie aan wie we zijn en wat we doen. Voor mij zijn dit bijvoorbeeld enkele van mijn collega's, met wie ik al jaren samen ons bedrijf xpand opbouw. Maar uiteraard ook Sylvia met wie ik al 40 jaar partner in crime ben, met wie ik steeds weer opnieuw uitdagingen oppak waarvoor we een gedeelde passie hebben.

5. De mentor vriend:
Gordon Macdonnald noemt hen de Very Resourcefull People.  Zij enthousiasmeren ons en vuren onze passie aan. Ze investeren graag in onze groei als mens en professional, en zijn daarmee een soort van sponsoren, die ons ondersteunen in goede en slechte tijden.
Als ik terugkijk op mijn levensweg, ben ik ontzettend dankbaar dat ik ten alle tijden zulke mentor-vrienden heb gehad. In veel gevallen hebben zij mij begeleid om de juiste keuzes te maken. De vraag die velen mij hierover stellen is: hoe krijg ik zulke vrienden? Mijn indruk is dat je ze niet zomaar krijgt omdat je van mening bent er recht op te hebben. Mentoren vind je door ze te zoeken, duidelijk te maken wat je graag wilt leren van hen, en te overleggen wat jij voor hen kunt betekenen. Alleen als het een wederzijds dienende relatie is, lukt een mentor relatie.

Waar starten? Begint u eens met achter iedere soort van inspirerende vriend namen te schrijven van:

- a: mensen die voor u deze vorm van vriendschap nu al invullen
- b: mensen die u zich kunt voorstellen als vriend te winnen

Ik wens u veel plezier en inspiratie met het ontdekken van uw persoonlijke inspirerende vrienden.


Paul Donders

Geen opmerkingen:

Een reactie posten